Landskampen Mantorp Park 08.11.2025
Starten
Havari
Deler i bruk
Landskampen
Etter seieren i vårens løp var målet å følge opp suksessen – men motorhavari satte en brå stopper for planene.
Starten
Med startnummer 23 var det en lang vei opp til teten – men med hele 11(!) biler som startet fra pitlane, ble heldigvis veien litt kortere. Etter noen runder samlet det seg tre biler i tetgruppen, alle BMW E46 (to Coupéer og én Touring).
I flere runder var det tett, men fair racing, der alle tre bilene stadig byttet plass. Etter at vi tok ledelsen for andre gang – og fikk litt flyt i trafikken – klarte vi å skaffe oss en liten luke, som vi sakte men sikkert økte fram til runde 16 …
Havari
På slutten av runde 16, rett før siste sving, kom det et kraftig smell fra bilen, og en røyksky steg opp. Sjåføren kom seg heldigvis raskt og uskadd ut – og valgte klokt nok å gå ut på passasjersiden, rett ut på gresset i stedet for ut i banen. Bra vurdert!
Resultatet ble et vindu i motorblokka, og rescue-teamet kom tilbake med deler av en råde som lå igjen på banen. Bilen hadde da gått over 200 000 km før den ble tatt i bruk til racing, og rakk å fullføre totalt 843 runder på Mantorp Park – tilsvarende 2 618 km med løp!
En ny motor er allerede på plass, og målet er at bilen skal være klar til start igjen til våren.
Deler i bruk
Bilen er utstyrt med PFC Brakes-skiver foran, og PFC Brakes-klosser både foran og bak. Med PFC 08 Compound holder bremseklossene til omtrent fire løp før de må byttes. Som bremsevæske benyttes PFC Brakes RH665.
De siste løpene har vi kjørt med Nankang Sportnex CR-S, et dekk vi er svært fornøyde med. Det holder stabil ytelse gjennom hele 6-timersløpet (forutsatt riktige hjulvinkler) og har vist seg å være blant de raskeste dekkene som er godkjent for serien.
Landskampen
Landskampen arrangeres av
SLC Racing og kjøres hver vår og høst på Mantorp Park. Konseptet er basert på (relativt) rimelige biler, og løpsformatet er et 6-timersløp.
Det landet som i gjennomsnitt kjører flest runder, får starte først i neste løp. Med andre ord: dersom de svenske bilene har et høyere gjennomsnittlig antall runder enn de norske, vil alle svenske biler starte foran de norske i neste runde.

Han fikk først sansen for banekjøring tilbake i 2006, da han tok med sin Porsche 996 GT3 på organiserte track days. Det tok ikke lang tid før realitetene ved prestasjonskjøring ble tydelige—allerede på den andre turen innså han at fabrikkbremsene var langt fra tilstrekkelige til å håndtere de ekstreme belastningene ved å presse hardt runde etter runde. Derfra ble forbedring, læring og tilpasning en naturlig del av reisen.
I 2019 tok han det neste steget og gikk inn i verdenen av rimelig utholdenhetsracing. Siden den gang har han jevnlig deltatt i tre til fem løp hvert år, og gradvis opparbeidet seg erfaring i den krevende disiplinen langdistanseløp. Det som startet som en lidenskap for track days har utviklet seg til et engasjement for utholdenhetsracing, der mekanisk forståelse, strategi og utholdenhet bak rattet spiller sammen.
Sist oppdatert: November 12, 2025